Monday, October 27, 2008

It's a flexible future...

Inatt tog vi några av våra kommande applikationer från enbart Flash till Flash/Flex. Jag har i ett antal artiklar ondgjort mig något över Flash, men mitt första intryck är att Flex gör actionscript riktigt, riktigt bra. Visst, ett och annat actionscriptspöke i form av autoformaterande controllers kommer jag nog att stöta på även i framtiden. Men nu kunde vi skippa Flash som redigerare (vilket i sig kanske var ett vansinnigt val för flashutveckling till att börja med).

Istället kör vi nu med FlashDevelop, som verkar vara en riktigt bra utvecklingsmiljö med enkel compile och debugger samt fungerande autocomplete.

I dagsläget innebär användningen av Flex framförallt tillgång till massor av trevliga UI-kontrollers. Det snabbar upp utvecklingen en del.

Men i förlängningen är det givetvis väldigt bra att ha flex som bas för projekten då det blir lätt att skapa Air-applikationer.

Så nu använder vi oss av följande på Shoppinggatan: Apache/PHP/MySQL, Prototype.js, Scriptaculous och Flex (Vissa delar är iofs utvecklade i C#, framförallt då vi vill ha bättre prestanda och för underhållsarbete).

Jag gillar resultatet i Flash, om man inte överanvänder det. Hela sajter byggda i Flash tycker jag är ungefär lika heta som Altavista, men nog blir det snygga effekter när man använder det rätt.

Air tror jag också har framtiden för sig, användarbasen kommer ju både från traditionella webhackare till mer grafiskt inriktade flashare. Samtidigt är software as a service definitivt framtiden, och att koppla bort webbläsaren är vettigt i många fall.

No comments: