Sunday, November 2, 2008

Oauth för zend framework... och flexprat med Zend_AMF för zend framework

Igår hittade jag några riktiga godbitar i Zend Framework. Dels upptäckte jag att en oberoende utvecklare har släppt en implementation av OAuth för Zend framework, och dels läste jag att Zend Framework 1.7 innehåller stöd för AMF

OAuth är som sagt standarden för att upprätta en ihållande kommunikation mellan flera webtjänster, så länge användaren vill det.

Exempel: Jag loggar in på en Zend Framework-driven sajt, tex Shoppinggatan. Väl inloggad väljer jag att koppla ihop mitt shoppinggatan-konto med mitt Jaikukonto. Efter godkännande av Shoppinggatan på Jaiku.com har då Shoppinggatan tillgång till mitt Jaikuinnehåll utan ytterligare inloggningar på Jaiku. Som användare kan jag dock när som helst välja att stänga av kopplingen mellan tjänsterna.
OAuth är helt enkelt protokollet som kommer att revolutionera kopplingarna mellan webbtjänster, på samma sätt som Microsofts windows-api en gång revolutionerade kommunikationen mellan skrivbordsapplikationer.

AMF, som stödjs via Zend_AMF, är en klass för enkel kommunikation din php-styrda server och flash-/flexapplikationer. AMF är inte lika revolutionerande som OAuth, men allt som gör kommunikationen mellan olika miljöer enklare driver onekligen webbutvecklingen framåt.

No comments: