Sunday, October 5, 2008

Att utveckla med PHP med Zend Framework


När Zend Framework kom var den mer eller mindre som en räddare i nöden. När man skapade webbprojekt som var av lite större karaktär fick man vara väldigt noggrann och metodisk för att man inte skulle sitta med massor av spagettikod - när man arbetar i PHP blir det inte automagiskt så att projekten blev välstrukturerade.

Just det var en av anledningarna till Java och .Net's framfart på nätet, att det var enklare att skapa välstrukturerad kod och att de hade ett bibliotek med tydlig, gemensam API.

Till PHP hade det kommit många mindre frameworks, men problemet var att de oftast hade en mindre skara utvecklare bakom sig och framförallt ingen stor partner som borgade för dem långsiktigt. Att investera tid i dem var minst sagt vanskligt

När Zend så lanserade sin Framework, Zend Framework, tillsammans med stora partners som IBM, hände det saker. I ett blev det enklare att skapa välstrukturerade webbsajter i flera lager, det gick snabbare att utveckla och skapa moduler. Frameworken håller mycket hög kvalitet och resulterar i högpresterande webbsidor.

Nu har Zend Framework funnits i 1,5 år och utvecklingen har på inget sätt avstannat. Numera finns det många standardmoduler för kopplingar till externa sajter. OpenId har tex både en modul i frameworken för enkel inloggning och för OpenId-utgivare. Allt är dessutom väldokumenterat, både på Zend's egna sida och på otaliga andra webbplatser med tutorials, tipps och tricks.

Själv tycker jag att jag har utvecklats ganska mycket i mitt förhållningssätt till Frameworken. Jag har nu många skapat många egna tilläggsmoduler och det går relativt snabbt att skapa design patterns för projekten.

Jag är glad att Frameworken kom när den kom - Om inte hade jag nog lutat åt C# eller Java för webbutveckling. Men jag gillar ju PHP och alla möjligheter, bibliotek och framförallt all den information om varje upptänkbar situation och konfiguration som man kan tänkas behöva hjälp med - Ingen community slår PHP-utvecklarna på fingrarna.

Så med Zend Framework blev det lätt för oss att välja plattform.

No comments: