Sunday, April 5, 2009

Med oEmbed skapas fler sociala objekt

Med oEmbed kan en tjänst, säg Bloggy, undersöka om en länk finns tillgänglig i ett embedformat i en för tjänsten passande storlek.

För att ge ett exempel: Jag postar en länk på Bloggy. I dagsläget kommer länken upp som länk, eller möjligen som bild eller video om det är Flickr eller Youtube vi pratar om. Men med oEmbed händer något annat -
När länken postas på Bloggy så kan Bloggy hämta hem den länkade sidan och kika efter just oembedkoden för den aktuella länken. Om den inte finns postas länken just som länk - men om det finns, så kan Bloggy hämta hem just embedinformation om den aktuella länken.

Embedinformationen beskriver storlek, html-kod, metainformation som titel, länk till thumbnails och annat, och Bloggy kan direkt avgöra om embedningen ska visas i min Bloggypost.

Det här är mycket intressant för _alla_.
Ett rikare material med fler embeds på Bloggy innebär fler sociala objekt, vilket i sin tur leder till mer diskussion. För tjänsten som står för det embedade objektet innebär det att användarna lättare kan ta med sig sina sociala objekt till de sajter där de spenderar sin tid och har sina vänner. Alla vinner.



Ett uppenbart användningsområde för en oembed är givetvis våra blödande dagstidningar. Dagstidningarna är väldigt duktiga på att skapa sociala objekt och det är inte ovanligt att de länkas i mikrobloggar. Men med en liten embed får de möjlighet att skapa en snyggare liten intro till den länkade artikeln, med bibehållen grafisk profil och kontroll, samt kanske tom med en liten reklam. Det innebär ökad spridning på innehållet, bättre varumärkesbyggande och ökade intäkter (någon skulle möjligen kunna protestera och undra om det inte urvattnar tidningen att ta innehållet från sajten. Det skulle stämma om det inte var för att medielandskapet är i förändring och användarna vill konsumera sin media direkt på sina favoritsajter). oEmbed är smörjmedlet som gör det smidigt att dela material från varenda dagstidning på varenda social sajt i vårt fragmenterade medielandskap.

För Shoppinggatan är vikten av oEmbed väldigt tydlig: Vi kommer att implementera oembed för allt material där det är tillämpligt, från produkter, användare, blogginlägg till våra applikationer som Mix'n Match och favoriter.

No comments: