Sunday, September 28, 2008

Med känslor får du trogna besökare!

Vad alla större bloggare och publicister givetvis vet om är att en artikel eller blogpost ska väcka känslor för att intressera läsarna. Extra tydligt blir det när man tittar på Newsmill där man själv får berätta om man blivit arg, glad, nyfiken eller om man bara tyckte att en artikel var ointressant. Jag tänkte titta på några olika bloggar för att se hur de har använt sig av just känslor för att nå ut till många läsare.

Alex Schulman är det tydligaste exemplet på hur man i bästa tabloidanda får många användare. Alex blog byggde i princip helt på en blandning av provokation, kändisskvaller och i någon mån humor, vilket givetvis är ett fint framgångsrecept. Hans genomförande är skickligt, men de flesta skulle nog föredra att inte nå framgång för att man väckt så mycket ilska och avsky (visst, många blir glada också, men långt ifrån alla). Alex har som bekant tagit steget från blogg till en hel sajt som kretsar kring detta och det verkar fungera för honom.

Disruptive är en blogg som tagit en annan väg. Poster som väcker känslor som glädje (humor), inspiration (inspirerande material som tex videon häromdan) och nyfikenhet (vad händer på nätet i sverige?). Givetvis är Disruptive en mycket mindre blogg med sin mindre målgrupp och sina något mer balanserade poster än tex Schulmans, men den är väl genomförd och har säkert lett till både en och annan affär för Rudolf och Poppe.

Schampoo Rising är en underhållande och oerhört välgjord blogg som lyckats nå relativt många läsare genom sin höga kvalitet. Känslan som de spelar på är såklart nyfikenhet, överraskning och glädje, och jag tycker att bloggen verkligen är ett föredöme - att nå ut till många människor och få dem lite gladare på ett kreativt och inspirerande sätt, det är inte enkelt. Men så drivs den av några av sveriges bästa kulturskribenter.

Newsmills första stora hit var ett annat tydligt exempel. De flesta blev väl både förvånade, provocerade och lite arga över posten där de skrev om ömheten i ett slag över ansiktet. Provocerande åsikter i kombination med kändisar är ett enkelt grepp, men jag hoppas att de bara gjorde det för att rivstarta och att sajten senare kan växa till en seriös aktör i den offentliga debatten.

Blondin Bella verkar både inspirera och provocera. Ingen annan blogg i Sverige har ett liknande genomslag (med ett par raders text kan Bella sälja slut nästan vilken produkt som helst). Själv tillhör jag inte målgruppen och förstår inte riktigt vari det inspirerande ligger, men jag antar att det har något att göra med att hon ser ganska bra ut och lever ett till synes glamouröst liv. Samma sak är givetvis provocerande. Unga, framgångsrika tjejer gillas inte i landet Jante. Populär är hon iaf.

Dan.se är rolig, inspirerande och väcker nyfikenhet. Transparensen i hans projekt gör åtminstone mig nyfiken på att se hur det går för alla Dans projekt, och att han kryddar det med att bli arg på sina leverantörer och pappa staten med jämna mellanrum gör sajten dessutom rolig. Någon kan säkert bli provocerad av tex UPS-brunskjort-inläggen, men till skillnad från Schulman skriver Dan iaf om riktiga problem, han hittar inte bara på situationer för att få ett provocerande blogginlägg.

Det bästa exemplet är givetvis min egen blogg. Jag skriver fantastiska texter som är både inspirerande, roliga och överraskande, så att jag snart har den första riktigt populära utvecklarbloggen kommer inte som någon överraskning för någon.

Så, väck känslor, men var rolig, intressant och inspirerande så får vi en lite trevligare tillvaro tillsammans på internet!

[Urvalet av bloggar baseras på de bloggar som jag själv besöker, har besökt eller har hört talas om och besökt].

Några bra länkar på ämnet:
Key to viral marketing is emotional engagement
How surprise helps word of mouth and viral marketing

1 comment:

Christian said...

Inga affärer men ett möte eller två ;-)

“Emotions leads to actions, Rational leads to conclusion”