Tuesday, May 19, 2009

Amazon EC2 - Prestanda och Raid

Medan jag skriver det här förs den senaste versionen av databasen så sakteliga över från våra gamla servrar till Amazon - vi närmar oss slutspurten i migrationen av Shoppinggatan till Amazons roliga och intressanta EC2.

Under veckan som har gått så har vi testat, utvärderat och ändrat i våra konfigurationer mot EC2, med blandade resultat och bara några få riktiga snedsteg.

Godbitar från veckan:
EC2 disk performance - det är otroligt lätt (och billigt) att sätta upp ett raidsystem, med stor förbättring av prestandan. Det betyder att backup måste göras lite annorlunda (enkel snapshot räcker inte), men hastigheten ökar dramatiskt.
All about Linux Swapspace - utrymmet på EC2 är billigt, så lagom stort växlingsutrymme känns som ett måste.
Sysbench - yum install sysbench är ett underbart litet kommando för att snabbt kunna utvärdera din server.
Recursive text file find and replace - Ett litet script som jag gjorde för att snabbt söka och ersätta i flera textfiler, bra att ha verktyg om jag är tvungen att flytta tex databasservern till en ny instans med ny ip, och därför behöver ändra mina konfigurationsfiler på apacheservern.

Uppdaterat: Raid kan, precis som med fysiska diskar, vara rätt struliga. Jag vill bara poängtera att jag bara rekommenderar RAID på ec2 till den som är väl insatt i det.

No comments: