Thursday, February 11, 2010

Vårt arbete för vår målgrupp ger oss en långsiktig konkurrensfördel

Idag är det drygt ett och ett halvt år sedan vi på 49lights öppnade upp den första versionen av Shoppinggatan.se för allmänheten. Jenny, 49lights vd, hade en tydlig vision av vem hon främst ville attrahera med sajten; Unga, inrednings- och modeintresserade kvinnor mellan 20 och 35 år. Ett naturligt val, då Jenny själv befinner sig mitt i målgruppen. En tydlig målgrupp, som för oss hela tiden har fungerat som ett rättesnöre när det gäller allt från val av webbshoppar, produkter, bokrekommendationer, blogginlägg och reklam. Vi ville naturligtvis också vara attraktiva även mot en bredare målgrupp, sajten ska vara välkomnande och inkluderande för alla, men som sagt fungera extra bra mot vår primära målgrupp.

Jag vet inte hur många gånger vi har suttit runt bordet och bråkat om innehållet. Till synes attraktiva reklamerbjudanden och affiliateavtal har förkastats på grund av felaktig värdegrund (här kan man nog läsa att sajter har försökt sälja kläder med sexuella anspelningar och unga, lättklädda tjejer).

På samma sätt har vi stött och blött SEO-ansatser, där jag och Peter som webbanalytiker har lyft fram sökord som borde ge många besökare. ”Stoppa in fler varumärken i rubriken”, ”En lista över fiffiga sökord längst ner på sidan”, och säkert ytterligare 1000 förslag grundade i SEO.

Men Jenny har stått bergfast i sin syn på sajten. Det som inte har passat med det varumärke som vi tidigt slog fast har inte släppts in. Det som inte tillför besökaren något har heller ingen plats på sajten. Och utifrån de ramarna har vi arbetat med Shoppinggatans SEO.

Som utvecklare och medgrundare av sajten har jag givetvis många gånger känt stor frustration – snabba pengar och snabba ökningar är givetvis något som känns lockande. Just därför känns det numera väldigt skönt när man kikar på segmenterade besökarna i Google Analytics, då jag kan stämma av att just målgruppernas användning av sajten stämmer överens med vår målsättning.

För det gör den. Vi kan exempelvis se att av Shoppinggatans besökare är 75% kvinnor och lojaliteten bland 20-30 åriga tjejer är 181% högre än hos en genomsnittlig besökare. Vi vet alltså att vi har lyckats locka precis de besökare vi ville, och att det viktiga lojalitetsmåttet ser allra bäst ut för den åldersgrupp som ligger närmast vår målgrupp.

Samtidigt kan vi se att besökarantalet hela tiden ökar. Januari 2010 hade 394% fler besökare än januari 2009 och 14% fler än i december 2009, och vi ligger numera på dryga 50,000 unika besökare och 350,000 sidvisningar per månad. Vi är definitivt inte i mål ännu, men tiden talar för oss.

Jag tror att vårt sätt att förhålla oss till en målgrupp är rätt. Det har gett oss ett varumärke som är tydligare än våra konkurrenters, och det ger oss en fördel bland besökare i allmänhet och de i målgruppen i synnerhet.

No comments: