Sunday, July 5, 2009

Reinfeldt sågar Amazon EC2


Som en del i regeringens förberedelser för höstens IT-proposition har statsministern och samtliga statsråd utvärderat varsin webhost. För statsminister Fredrik Reinfeldt föll lotten på Amazon EC2.
”Jag blev glad när jag fick veta att jag skulle testa Amazon – som partiledare har Amazon länge varit en fantastisk källa för litteratur inom statsvetenskap, och molnet har det talats rätt mycket om i Rosenbads korridorer.”

Men glädjen var kortvarig: ”Amazon är en användarmässig katastrof. Dokumentationen är mycket bristfällig, och arbetet med att skapa en Amazon-instans som passar just regeringens behov tog på tok för lång tid. Jag antar att en riktig Linux-hacker skulle klara det väldigt bra, men för en glad amatör som jag själv har det varit en mardröm.”

Reinfeldts stora kärlek till Open Source och molnlösningar är annars en välkänd historia. ”Hemma kör vi inget annat än Ubuntu. Många kollegor säger att Linux inte kan mäta sig med Windows som skrivbordsoperativ, men med den senaste versionen av Gnome finns det inte längre några ursäkter – Linux borde vara det naturliga valet för alla datoranvändare.”

Inom regeringen går åsikterna dock isär. Sten Tolgfors sägs vara en inbiten Mac-entusiast medan Sven Otto Littorin vägrar köra något annat än Windows XP. Göran Hägglund är den udda fågeln med FreeBSD.
”FreeBSD passar KD utmärkt”, berättar Hägglund. ”Min datortekniker säger att den påminner väldigt mycket om partiet – värdekonservativ men ändå frihetsbejakande. Och liksom KD är operativsystemet något av en underdog.”

No comments: